Norsk Juleindeks

Presenteres av

I samarbeid med Opinion Retriever Google YouTube

Om prosjektet

Om Norsk Juleindeks

Norsk Juleindeks er en faktabasert statistikktjeneste som skal måle og følge med på hvordan julestemningen i Norge utvikler seg, og hva som er med på å påvirke den dag for dag gjennom adventstiden.

På nettsiden norskjuleindeks.no vil det presenteres daglig oppdatert julestatistikk og letes etter årsaksforklaringer på utviklingen i den nasjonale og regionale julestemningen. Her vil man primært basere seg på variabler som ytre påvirkning og digital forbrukeratferd.

Initiativtakeren til Norsk Juleindeks er MatPrat, ut fra et ønske om å skape og inspirere med oppskrifter som reflekterer julestemningen befolkningen faktisk er i. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Opinion, Google, YouTube og Retriever.

MatPrat er kommunikasjonskonseptet til Opplysningskontoret for egg og kjøtt. MatPrat bidrar med matinspirasjon, -informasjon og –kunnskap. MatPrat leverer daglig oppskrifter basert på Norges julestemning, og viser de mest søkte julematoppskriftene på matprat.no i adventstiden. MatPrat er merkenøytralt og jobber på oppdrag fra den norske egg- og kjøttproduserende bonden.

Analysebyrået Opinion AS gjennomfører en forbrukerundersøkelse mot et representativt utvalg av den norske befolkningen fem dager i uken fra 23 november til 23. desember. Utvalget på 200 intervjuer trekkes tilfeldig blant registrerte telefonabonnenter, både mobiltelefoner og fasttelefoner kontaktes (70/30). Den statistiske feilmarginen ved denne utvalgsstørrelsen (200 intervjuer) er +/-3,1-7,1%, hvor feilmarginen (den statistiske usikkerheten) er størst ved resultater med verdier 50/50. Underleverandør på datainnsamlingen er Norstat Norge AS.

Tallene fra Retriever AS er hentet fra et kildegrunnlag som består av over 350 norske papiraviser og tidsskrift, alle landets nettaviser samt utvalgte etermedier. I sosiale medier dekkes blogginnlegg, diskusjonsforum, Instagram, Twitter, YouTube, Google+, Vimeo, Flickr og offentlige sider på Facebook.

Google Trends er et verktøy som gir et innblikk i hva verden søker på. Google Trends analyserer en prosentandel av Google-nettsøkene for å fastslå hvor mange søk som har blitt gjort etter de oppgitte søkeordene sammenlignet med det totale antallet Google-søk i den aktuelle perioden. Tallene på kurven gjenspeiler hvor mange søk som er utført for et bestemt søkeord i forhold til det totale antallet søk på Google over tid. Google Trends gir oss svar på spørsmål som hvor populær en begivenhet, et produkt eller en person er, når interessen begynte å øke, eller hvor i verden interessen er størst.

YouTube er blant Norges aller største mediekanaler, og den mest brukte for de som er født etter 1972. Innsikt og data fra YouTube brukes for å finne de mest populære julevideoene i landet i førjula. YouTube gir deg hvilke musikkvideoer om julen som er de mest populære, hva nordmenn søker etter, og hvilke matoppskrifter som er de mest appetittvekkende.

TONO forvalter fremføringsrettighetene i verdensrepertoaret i Norge, nærmere bestemt 28 000 norske komponister, tekstforfattere og musikkforlag og mer enn 2,5 millioner fra andre land. Vi bruker tall fra TONO for å måle hvilke som er nordmenns julefavoritter i streamingtjenestene.

Julestemningsskala:

Kategori 1: Beskjeden julestemning (0-20%). Forberedelsene har startet så smått, adventsstjerner og julenek har begynt å dukke opp.

Kategori 2: Lett julestemning (21-40%). Det er tilløp til julestemning over hele landet. Julesanger spilles stadig hyppigere på radioen og nedtellingen til jul har begynt på ordentlig.

Kategori 3: Frisk julestemning (41-60%). Nå er det merkbar julestemning i hele Norge. Folk, bortsett fra de fleste menn, har for alvor startet julegavehandelen og julebordsesongen er i full gang. Husk å oppføre deg pent i taxikøen hjem.

Kategori 4: Full julestemning (61-80%). Julen er her for fullt. Bankkortene har for lengst gått varme, og juletreselgerne har sin fulle hyre med å håndtere pågangen. Husk å behandle treet som en snittblomst og la det akklimatisere seg før du setter det inn i stuen. Hvis ikke julepynten er oppe nå er det på tide å ta den frem.

Kategori 5: Julestorm (81-100%). Julestemningen har nådd et unormalt høyt klimaks og tar over for alt annet. Det er jul i alle kriker og kroker, samtaler preges av plutselige utbrudd av julesang og ingen får gjort noe annet enn å være gode mot hverandre.